Draaicursus zoutstook-houtstook La Ceramique - Reisverslag uit Cordes-sur-Ciel, Frankrijk van Babsie71 - WaarBenJij.nu Draaicursus zoutstook-houtstook La Ceramique - Reisverslag uit Cordes-sur-Ciel, Frankrijk van Babsie71 - WaarBenJij.nu

Draaicursus zoutstook-houtstook La Ceramique

Door: Barbara Van den Broeck

Blijf op de hoogte en volg

25 Juli 2016 | Frankrijk, Cordes-sur-Ciel

Vrijdag 15 juli
Vertrokken 6.10u Crown Plaza Antwerpen op de AirportExpress bus naar Zaventem met Sonia > 9u30 vlucht naar Toulouse met Brussels Airlines > rond 12u geland maar lange wachttijd bij moeilijke douanes na de aanslag gisteren in Nice op het strand > Navette van Toulouse Airport naar Toulouse centrum +- 35 min. > bagage gedropt bij het station Toulouse–Matabiau en de stad ingewandeld > glutenvrij geluncht in Toulouse bij Le Paradis du Fruits > sightseeing in de buurt van het plein en daarna boodschappen gedaan voor mijn glutenvrije producten bij Bio C’Bon > om 17u de trein op naar Cordes-Vindrac +- 1uurtje met een mooi zich op het landschap.

Opgepikt door Elly, de lieve vrouw des huizes van La Plaine. 10Min rijden tot op La Plaine in Cordes sur Ciel. Voelt als thuiskomen, de 4de maal dat ik hier een weekje kom draaien. De hond Truffel loopt druk tussen alle nieuw volk.
De groep telt 20 mensen – 11 draaiers met wederhelften die mee vakantie komen vieren hier.
De koks van dienst deze week zijn Elly, Piet en Kathleen.
De apero wordt geschonken op het terras in de schaduw naast de keuken – de limonade vloeit weer rijkelijk. De indeling van de keukenploeg voor het dekken en afruimen van de tafel en de koffie en theepauzes onder de deelnemers gebeurt en het verdelen van de douches.
Daarna volgt mijn eerste glutenvrije culinaire avond, zoals er elke dag opnieuw zal volgen deze week… een glutenvrij paradijsje.

Zaterdag
Na het ontbijt worden de draaischijven geplaatst en waterpas gezet – iedereen zoekt zijn plekje en start met de eerste draai experimenten> Koffie en theepauze om 11u> les tot 13u gevolgd door een heerlijke maaltijdsalade aan de lange tafel achter de keuken > namiddag afdraaien> koffie en thee om 17u en daarna een plons in het zwembad om af te koelen> Apero om 19u gevolgd door een heerlijk diner met live muziek want een aantal mensen hebben hun instrument bij – er wordt gezongen tot diep in de nacht.

Zondag is rustdag
Na het ontbijt rijdt meester Frank met het busje naar de rommelmarkt in Feneyrols – ik tik er een prachtig boek over de Himalaya op de kop voor 8€. We rijden verder naar de grote markt in St. Antonin Noble Val.
Na de lunch kruipen de meeste draaiers weer achter de draaitafel tot 19u – zelfde avondplanning volgt.

Maandag
Gedraaid tot 16u en ik word opgepikt door Peter en Veerle, vrienden van mij die een huisje in de buurt hebben, in Salles. Een korte rit door het prachtige landschap en apero op het terras en plons in het zwembad samen. Peter dropt me tegen het avondeten weer op La Plaine. De topkeramist Fernand Everaert is dan neergestreken op La Plaine en zal de volgende dagen mee in het atelier rondhangen.

Dinsdag
Vandaag moet alles zo veel mogelijk afgedraaid zijn – engobes worden op de potten voor de zoutstook gezet. ‘s avonds is het avondmarkt in Cordes – ik koop er 3 flesjes Rosé wijn voor de koks die zo veel moeite doen om mij telkens een super lekkere en gezonde maaltijd voor te schotelen.

Woensdag
Vandaag worden de potjes voor het houtoven biscuit gebakken – ik draai nog wat extra potten.

Donderdag
Laatste potjes worden afgedraaid en gedroogd. Alles wordt voorbereid om de ovens in te laden vandaag : hout zagen, met de tractor naar de ovens brengen, hout klieven en stapelen, ovenplaten afsteken, bolletjes voor onder de potjes rollen, ovendraakjes maken met de smeltdriehoekjes, de oven mee helpen inladen met Frank – ongelooflijk hoe hij de oven tot de laatste centimeter gevuld krijgt. Tot laat in de avond zal de houtoven nog worden ingeladen na de zoutoven. Tijdens het diner worden de ovenshiften opgesteld. De zoutoven wordt aangestoken om 21u – ik steek de houtoven aan om 23u en maak deel uit van de eerste shift tot 1uur.

Vrijdag
Het zal een korte nacht worden door een gigantisch onweer dat los barst rond 4u en ik ben van keukenshift vandaag.
De ovens doen het goed en de temperatuur gaat op schema – diegene die geen ovenshift hebben starten na het ontbijt met de opkuis van het atelier – het regent met tussen pauzes – ik heb nog een laatste ovenshift van 14u tot 15u bij de houtoven – ik mag hem mee sluiten, alles opruimen rondom de ovens – daarop volgt een welverdiende siësta tot de koffie/theepauze om 17u die Martha in mijn plaats doet – ik was int slaap gevallen op de luchtmatras int zwembad. Ik pak nadien in want ik morgenvroeg om 6u30 vertrekken – ik mis het openen van de ovens en zal mijn potjes ook pas nadien te zien krijgen, Jann neemt mijn potjes mee terug naar Vlaanderen.
Het afscheidsdiner is supergezellig alhoewel we binnen moeten eten met de regen, met opnieuw veel jammen, zingen, lekker eten en vers sorbetijs van Frank als dessert. Er worden e-mailadressen uitgewisseld en afspraken gemaakt voor volgend jaar. De meesten zie ik in september al op Keramisto terug.

Zaterdag
Elly is zo lief om me naar het station van Gaillac te rijden waar ik om 7.25u de trein op ga naar Toulouse om alles in omgekeerde volgorde weer naar huis te reizen; trein, navette, vliegtuig, bus. Vakantiedrukte bij de bagage doet me mijn bus naar huis missen dus drink ik nog een lekkere laté in Zaventem.

  • 25 Juli 2016 - 23:07

    Joke:

    Wat leuk, zo'n verslag! Je hebt het weer geweldig naar
    je zin gehad maar ik begrijp dat je ook hard hebt moeten werken. Corvee enz. Dat maakt het wel een familie aangelegenheid. Is daar nooit ruzie over, de een is al wat luier dan de ander toch?
    Tof dat je nog bij je vrienden bent gaan buurten. We hadden die gezien op jouw expositie weet je wel? Ik vroeg me al af hoe je al die potjes mee naar huis kon nemen maar kennelijk is er iemand met de auto gekomen die ze mee naar vlaanderen kon nemen.
    Ben benieuwd.
    Dag Babsje


  • 01 Augustus 2016 - 21:05

    Eric:

    Leuk verslag Babs, ik was blij dat ik er bij was. Genieten, zorgeloos leven , lekker eten en drinken, dat is het leven bij Frank en Elly.
    Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 20 Mei 2011
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 15283

Voorgaande reizen:

27 Oktober 2016 - 31 Oktober 2016

Lissabon

17 Oktober 2016 - 27 Oktober 2016

Madeira 8 dagen wandelen langs kliffen en levada's

15 Juli 2016 - 23 Juli 2016

kleien op den berg in Cordes sur ciel

29 April 2016 - 05 Mei 2016

Mallorca

13 Juli 2014 - 04 Augustus 2014

Colombia 2014

15 Maart 2014 - 23 Maart 2014

Sevilla - Mallorca

15 Februari 2014 - 16 Februari 2014

Birgit in Gelsenkirchen met Peter

27 December 2013 - 01 Januari 2014

Kroller - Muller

07 September 2013 - 29 September 2013

Ecuador 2013

25 September 2012 - 29 September 2012

Cityptrip Barcelona

17 Juli 2012 - 10 Augustus 2012

wandelreis Ladakh

28 April 2012 - 01 Mei 2012

Weekendje met W,S enM

07 Maart 2012 - 11 Maart 2012

short break gran Canaria

05 Augustus 2011 - 08 Augustus 2011

citytripje Wenen

16 Juni 2011 - 19 Juni 2011

Citytripje Madrid

16 April 2011 - 09 Mei 2011

Nepal met Djoser

05 Juni 2009 - 29 Juni 2009

Inca reis

14 Augustus 2008 - 05 September 2008

De Maya route

29 Oktober 2007 - 19 November 2007

Laos - Cambodja

31 Juli 2005 - 31 Juli 2005

Venetie

30 November 2003 - 30 November 2003

Lille

Landen bezocht: